NFK logo

NFK info
kun for medlemmer
Flyveplads
Helikopter
Motorfly
Svævefly
Kalender
Hangar
Fotoalbum
Resultater
NFK projekt
Vejret fra DMI
Links

 

F5B VM 2010 i Muncie, USA

Tilbage

 

Af Tommy Persson

Fra 16. til 27. august 2010 var Joachim Bo Jensen (NFK), Jeppe Alkærsig (EFK87 og Borup), og undertegnede Danmarks repræsentanter ved F5B VM 2010 i USA

Peter Bech havde givet sin plads på landsholdet videre til Joachim, som var den næste på listen efter udtagelseskonkurrencerne, da Peter ikke ønskede at tage med, så holdet blev som ovenfor nævnt, og desværre uden en holdleder/teammanager, da Allan Dam meldte fra relativt kort inden VM på grund af økonomien i projektet. Det var ikke muligt, at finde en afløser for Allan.

Forholdene på AMAs modelflyvecenter i Muncie (Garfields hjemby) var sublime, og hoteller samt vejret var generelt også fint, selv om det meget fugtige (op til 98 %) klima viste sig, som et problem for mange piloters udstyr, så der var lagt op til en meget fin konkurrence.

Desværre blev konkurrencen lidt skæmmet af usportslig optræden af nogle af top piloterne, som hverken ”Contest Director” og FAI jury kunne håndtere, men det kan der læses meget mere om på for eksempel RC-Groups.

En anden meget uheldig og ubehagelig oplevelse var kontrollen af vores limitere, som kostede os vores nattesøvn dagen inden første runde af VM, selv om vi starte med ”processing” af vore modeller, som hold nr. 2 kl. 8:57 efter tyskerne. Det viste sig, at software version 1.11 og 1.13 til UniLoggen ikke stopper ved de tilladte 1.750 Vm + 2%, men først ved 1.900-2.000 Vm (Joachims ene var vist oppe på 2.200 Vm), så efter test, og korrektion forsøgte vi at få en ny test, men måtte opgive ca. 23:30, hvor vi kørte på McDonalds for at få lidt aftensmad!

Selve konkurrencen forløb egentlig fint, men lidt stressende for os, da der oftest kun var 3 piloter imellem os, og vi ikke have nogle hjælpere eller separat team manager til af hjælpe.

Da Joachim hele sæsonen har fløjet med måske 1.900 Vm, så gav det desværre problemer med ca. 4 motor sek. mindre nu, hvilket medførte to for tidlige landinger, selv om han ellers fløj godt og stabilt i baneflyvningerne. Joachim blev nr. 32.

Jeppe startede, som næsten alle os andre, lidt svagt, men fandt både det rigtige setup, og flyvestil, hvilket gav en meget flot afslutning på konkurrencen med helt op til 45 ben i sidste runde og en samlet 20. plads.

Jeg fløj meget stabilt i termik delen og landingerne, som alle var meget fine, men til gengæld kunne jeg ikke få den sædvanlige fart i modellen i baneflyvningen, og hver gang jeg forsøgte at forcere lidt ”missede” jeg et sving, så jeg måtte tage til takke med en 30. plads samlet.

Som hold lå vi igennem hele konkurrencen på en 8. plads lige foran englænderne, hvilket vi var godt tilfredse med, og selv om Joachim måtte lande for tidligt i sidste runde, og dermed fik to dårlige runder, så troede vi, at 8. pladsen var sikret. Desværre viste det sig, da vi mødte op til banketten med præmieoverrækkelser, at stævneledelsen havde lavet en fejl i englændernes resultat allerede i første runde, så nu var de pludselig 3,8 point foran os (ud af knap 20.000 point), og snuppede dermed vores 8. plads – hvilken nedtur!

Alt i alt havde vi en fin tur, hvor vi lærte en masse, som kan bruges ved næste VM.

Resultater:

http://www.modelaircraft.org/files/f5bfinalindiv.pdf

http://www.modelaircraft.org/files/TeamF5BFinal.pdf

 

Sidst opdateret den 11 sep 2010 16:11