NFK logo

F5B

Nordsjællands Fjernstyrings Klub

F5B er den officielle FAI betegnelse for elektrosvævefly. F5 for elektro, B for svæveflyveklassen.

I NFK benytter vi mest elektrosvæverne til hygge flyvning - det er et bekvemmeligt alternativ til spilstart for at få udgangshøjde til termikflyvning. Vi har dog også en relativt stor gruppe på 5-6 aktive konkurrencepiloter, og hele F5B landsholdet til VM 2008 i Ukraine var fra NFK! og klubben er i samarbejde med EFK87 traditionen tro vært for en international F5F/F5B konkurrence i Contest Eurotour.

Elektrosvævere spænder bredt, fra motoriserede HLG'er på 150 cm til storsvævere i 6 meters klassen, men de fleste har en spændvidde på ca. 2 m, og går under betegnelsen: ”hotlinere” (hurtigt svævefly med elmotor. Kan typisk stige lodret, og holde til store belastninger under flyvningen).

Der flyves i Danmark konkurrence i 2 FAI klasser + ”F5-Open”:

Besøg os på pladsen i Langstrup mose. Vi hjælper altid gerne med råd og vejledning om elektro og svæveflyvning, og som regel er der også kaffe på kanden.

F5B konkurrencen:

F5B konkurrencen udgøres af en flyveopgave. Denne flyveopgave er en kombination af distance, varighed og præcisionslanding.

Distance:
Under den første del af flyveopgaven har man 3 minutter og 20 sekunder til at gennemflyve en 150 m lang bane flest mulig gange. Elmotoren bruges kun til at stige med, den skal være slukket før man flyver ind på 150 m banen. I praksis foregår det ved at man foretager et stig, slukker motoren, flyver 4 * 150 meter på banen (= 4 ”ben”), tænder motoren, stiger, slukker osv.
De bedste F5B piloter flyver p.t. op til 46-49 ben, og i F5F ligger det på op til 36-40 ben.

Varighed:
Derefter overgår man direkte til varighedsflyvningen, som er på 10 minutter. Her gælder det om at flyve de 10 minutter præcist og lande præcist i landingscirklen. Brug af motor er ensbetydende med strafpoint, så det er ikke bare at tænde motoren og flyve rundt i 10 minutter - her skal findes termik. Det ses at de 10 minutter bliver fløjet helt uden brug af motoren, ellers er det typisk 5-15 sekunder man har motoren tændt, resten af tiden går jagten på termikken.

Fly:
Konkurrence fly er skalstøbte konstruktioner i glas/kul/aramid (f.eks. Kevlar), og er naturligvis optimeret til de gældende regler.
Som regelsættet er nu, optimerer man til distance opgaven, dvs. man går efter et kraftigt motor setup, som netop også kan klare termikdelen inden for ”Wattlimiterens” begrænsning på 1.750 Wmin. (F5F: 1.300 Wmin.) Typisk er flyet 175-195 cm (F5F: 195-235 cm) i spændvidde, vejer 1450-1800 g (F5F: 1.500-1.700 g), og drives frem af max. 6S1P LiPo. (F5F: max. 4S1P LiPo) 2.200-5.000 mAh LiPo motorakkuer, som trækker en ca. 4,5 kW (F5F: 2,0 KW) ”børsteløs” motor. Dette er specifikationer på et racerfly, som samtidig kan tæmmes til at flyve termik. De 200 km/t nås på få sekunder, og 300 km/t er inden for rækkevidde - hvis man tør.

Så besøg os i Langstrup, og få en interessant og spændende oplevelse!

November 2008, Tommy Persson.

Flere oplysninger om F5B og hotlinere kan findes på hjemmesiden hotliner.dk. Her er nyt om konkurrencer, teknik, modeller og organisation.

Siden er sidst opdateret den 29. oktober 2016 19:11

NFK logo

Copyright © 1999-2017 by NFK, Nordsjællands Fjernstyringsklub.
All rights reserved.